Bussin päivä

Helsingin Bussiliikenteen bussit kulkevat pitkän matkan päivän aikana. Useimmiten reitti on aina sama, mutta kilometrejä kertyy, sillä bussit ovat liikkeellä aamuvarhaisesta jopa pitkälle yöhön. Technosmartin älykäs kalustoratkaisu mahdollistaa korkean käyttöasteen.

Mutta millainen on tyypillinen bussin päivä?

Aamutoimet

Bussin päivä starttaa anivarhain varikolta, kun aamuvuoroon tullut varikon omalla kuntosalilla virkistynyt kuljettaja avaa bussin omalla tunnistimellaan.

Käynnistäessään bussia kuljettaja tunnistautuu ajotapaseurantajärjestelmään automaattisesti ja jatkaa oman ajotapaideksinsä tietojen kerryttämistä. Kaikki on valmista asiakkaille.

Työpäivä

Tuttuakin reittiä ajettaessa bussi kertoo reaaliajassa kuljettajalle, miten kiihdyttämiset ja jarruttamiset sujuvat.

Ohjaamoon vakioasennettu näyttö kuvaa mm. kulutuksen jarrutukset, kiihdytykset, kaarrenopeudet sekä töyssyt ja ne tallentuvat kuljettaja-, reitti- ja ajoneuvokohtaisesti. Kuljettajakohtaiseen ajotapaindeksiin ja ajon tapahtumiin voidaan palata jälkeenpäin, ja tarvittaessa selvittää sekunti sekunnilta, miten ajo sujui.

Tänään ei kuitenkaan tule ajotilanteita, joihin pitäisi palata jälkikäteen. Kuski on tyytyväinen ajoonsa ja asiakkaat kiittävät poistuessaan kyydistä. Miellyttävä kyyti tarkoittaa heille ennen kaikkea ennakoivaa ajoa, jossa kiihdytykset ja jarrutukset ovat hallittuja. Tällainen ajo on myös useimmiten parhaiten polttoainetta säästävää.

Bussin työpäivää

Matkustajat tulevat ja menevät, mutta bussi pitää jatkuvasti “kirjaa” bussiin nousevista ja lähtevistä matkustajista. Oviin asennetulla anturiteknologialla seurataan matkaajamääriä ja tietoa käytetään reitti- ja aikataulusuunnittelussa. Dataa on helppo seurata niin karttapohjaisesti kuin pitkän aikavälin analyyseissakin, sillä se on yhdistettävissä muista järjestelmistä saataviin tietoihin, edelleen automaattisesti.

Työkaverin vaihto

Kuljettaja vaihtuu päivän aikana, mutta bussi jatkaa. Kaluston käytön suunnittelussa karttapohjainen seurattavuus varmistaa, että siirtoajot ja tyhjäkäyntiajat on minimoitu myös kuljettajavaihdoissa. Vaihto tehdään sujuvasti ennalta suunnitellusti aikataulussa vuoropysäkillä.

Uuden kuljettajan tiedot vaihtuvat bussiin automaattisesti. Bussikohtainen ajonaikainen data kertyy samalla lailla kuin aiemmin, nyt se vain kytkeytyy uuteen kuljettajatietoon. Helsingin bussiliikenne seuraa viikoittain kuljettajien ajotapaa, onpa joskus jopa kilpailtukin viikon taloudellisimman kuskin tittelistä. Ja mikäs on kilpaillessa, kun palkinto pohjautuu autenttiseen ja aukottomaan dataan.

Päivän toisen kuskin työvuoron jälkeen kuskin päivä on ohi, mutta bussille on suunniteltu tankkaus- ja huoltokäynti.

Iltatoimet

Huoltokäynnit voidaan optimoida bussikohtaisen tiedon pohjalta, sillä jokaisen bussin ajoneuvodata yhdistyy huoltohistoriaan. Huoltoja voidaan näin paremmin ennakoida ja aikatauluttaa ja kalustomurheet vähentyvät. Tällä bussilla on tapana kuluttaa öljyä hiukan keskimääräistä enemmän.

Varikkokäynti on rakennettu mahdollisimman sujuvaksi. Huoltomies tunnistautuu bussiin ja järjestelmään automaattisesti. Ajoneuvodataan pohjautuva huoltosuunnitelma muistuttaa öljyn mittaamisesta. Öljyn täyttöön on rakennettu myös tunnistus niin, että huolto ei vahingossa voi laittaa väärää öljyä vaan täytön magneettisesti avautuva korkki reagoi vain oikeaan tunnistukseen.

Tankkaus on yhtä lailla helppoa. Väärää polttoainetta ei tunnistamisen vuoksi pysty lisäämään. Automatisoidun tankkauksen aikana huoltomies siivoaa bussin sisältä. Jos myöhemmin tulee reklamaatioita bussin siisteydestä tiedetään tarkalleen, kenen vastuulla siivous oli, kauanko se kesti ja mitä tietoja huoltomies mahdollisesti kirjasi itse bussijärjestelmään bussin siisteydestä.

Bussi on huollettu ja tankattu. Nyt pieni lepo varikolla. Pian sarastaa, ja bussi starttaa jälleen uuteen päivään.

Bussi kartalla